Vad ska man äta när man tränar?

Det är viktigt att äta när man tränar. Man ska absolut inte sluta äta när man tränar. Då utsätter man kroppen för en otrolig ansträngning och det kan sluta med att du tuppar av och måste vårdas på sjukhus. Är det så att du vill gå ner i vikt är det viktigt att äta rätt när du väl sätter igång med träningen. Här kommer några bra tips, som är inspirerade av en blogg om hälsa och mat. Där tas det upp ett försök med en grupp människor som skulle gå ner i vikt. De delades in i tre grupper. En fick äta Atkinsdieten och fick äta mycket protein men minimalt med kolhydrater. Den andra gruppen fick äta fullkorn och mycket grönsaker och frukt. Den tredje gruppen fick äta typisk medelhavsmat.

Den mest framgångsrika kosten

Den som blev mest framgångsrik var de i den gruppen som åt medelhavsmat. De som åt Atkins-dieten fick ökad kortisolhalter, alltså stresshormon i blodet. De som åt den fettsnåla dieten led brist på det goda kolesterolet och en ökning av skadliga blodfetter, medan de som åt medelhavsmat, inte fick några men och dessutom hade lättare att behålla vikten efter experimentet. Så det bästa man kan äta när man tränar är mat som är inspirerad av den sorts mat man äter kring Medelhavet.

Detta ska du äta

  • Fisk
  • Skaldjur
  • Oliv- och rapsolja
  • Nötter och mandlar
  • Citronsaft
  • Ljust kött
  • Fetaost, halloumi, mozzarella, keso, yogurt, mjölk och fil.
  • Fullkornspasta och ris
  • Bönor, ärter och linser
  • 5 nov 2017