Olika syn på hälsa

Här kommer några tankar om hälsa. Hälsa är ett aktuellt ämne. Det skrivs mycket om det och tipsas om det ständigt och jämt. Ibland blir det nästan för mycket så att den som inte känner sig särskilt hälsosam kan få dåligt samvete. Min tanke är att det faktiskt handlar om så mycket mer än frånvaro av sjukdom. Vara sjuk, är det nog ingen som gillar. Trist är det, för att bara nämna en negativ sak. Det är smärtsamt och dyrt, så att vara sjuk är inget någon eftersträvar.

Hälsa en svår definition

Det kan vara svårt att definiera hälsa. Vad är det? Är det bara frånvaro av sjukdom och smärta? Sannolikt skulle sjukvårdens företrädare motsäga en så enkelspårig definition. Hälsa kan beskrivas väldigt brett; hälsa är mer än frånvaro av sjukdom.  Hälsa är att må bra. Hälsa är att göra bra saker för dig själv och för andra. Jag tänker här på psykiska åkommor som anorexi och bulimi, och självskadebeteenden. Jag tänker även på munhälsa. Den glömmer vi alltför mycket bort. Att inte ha bra tänder är faktiskt en ohälsa. I synnerhet som forskarna har hittat ett samband mellan plack på tänderna och hjärt- och kärlsjukdomar. Läs mer om tandvård och hälsa på denna blogg om tandhälsa.

Så håller du en god munhälsa

1. Gå regelbundet till en tandläkare. Tycker du att det är dyrt att gå till tandläkaren? Då ska jag tala om för dig att gå ofta dit. Ju oftare du går dit, desto bättre mår dina tänder, och mår dina tänder bra, slipper du dyra ingrepp av din tandläkare.

2. Borsta, borsta och borsta tänderna. Att borsta sina tänder noga är a och o för en god munhälsa. Om inte annat så för andedräkten.

3. Skölj munnen med fluor. Har man dåliga tänder kan det också bero på att saliven inte har en tillräckligt ph-värde. Antingen för sur, eller för basisk. Då är det bara fluor som avhjälper det.

4. Använd tandtråd varje dag. Att använda tandtråd varje dag är viktigt eftersom mycket smuts hamnar mellan tänderna och kan inte tas bort på annat sätt än med tandtråd.

5. Skaffa bättre vanor. Vanor är väldigt viktiga i detta sammanhang. Att välja bort läsk, hellre dricka mjölk eller vatten. Välja bort vin är också en bra idé. Inte äta godis, eller chips. Äta grönsaker och frukt är bra även i detta sammanhang.

9 sep 2017